مکانیک صنعتی

مکانیک صنعتی

محاسبات و شناخت ابزارالات وروش های تعمیر دستگاه های صنعتی
مکانیک صنعتی

مکانیک صنعتی

محاسبات و شناخت ابزارالات وروش های تعمیر دستگاه های صنعتی

اشکالات رایج درمدار دستگاه ها

عناصر مدارهای‌ هیدرولیک‌ و پنوماتیک‌ که‌ ظرفیت‌ و توانایی‌ و مقدار تحمل‌ بار آنها توسط سازنده‌مشخص‌ می‌شود باید هنگام‌ نصب‌ و طراحی‌ یک‌ مواد مورد توجه‌ قرار بیگرد.

اکثر اشکالاتی‌ که‌ در مدارهای‌ هیدرولیک‌ و پنوماتیک‌ پیش‌ می‌آید طبق‌ بررسی‌های‌ بعمل‌ آمده‌ براثربی‌دقتی‌ و عدم‌ سرویس‌ و یا نصب‌ مناسب‌ و عدم‌ وجود شرایط محیطی‌ مناسب‌ برای‌ عناصر مدار پیش‌می‌آید که‌ به‌ تعدادی‌ از این‌ موارد اشاره‌ می‌شود.

  

-1 آلودگی‌ و جرم‌گیری‌ - آلودگی‌ و نفوذ ذرات‌ خارجی‌ به‌ داخل‌ سیستم‌ مانند گرد و  غبار و یابراده‌های‌ آهن‌ حاصله‌ از جوشکاری‌ و سنگ‌زنی‌ و یا غیر و بیش‌ از موارد دیگر باعث‌ از کار افتادگی‌سیستم‌های‌ هیدرولیک‌ و پنوماتیک‌ می‌شود که‌ وجود این‌ ذرات‌ در روی‌ میل‌ پیستون‌ به‌ مرور با انجام‌حرکت‌ رفت‌ و برگشت‌ پیستون‌ و با نفوذ به‌ داخل‌ سیلندر باعث‌ خرابی‌ قطعات‌ آببندی‌ پیستون‌ وسیلندر و یا خراش‌ سیلندر و عدم‌ آببندی‌ صحیح‌ و موجب‌ افت‌ سرعت‌ و نیروی‌ سیلندر شده‌ و یا بانفوظ در مودار مجرای‌ شیرها را مسدود و یا به‌ قطعات‌ آببندی‌ شیرها صدمه‌ وارد می‌کنند درنتیجه‌شیر وظیفه‌ خود را به‌ خوبی‌ انجام‌ نمی‌دهدورود ذرات‌ خارجی‌ به‌ مدار موجب‌ مسدود شدن‌ فیلترها واز کار افتادن‌ سیستم‌ می‌شوند. 

-2 گرما - وجود گرمای‌ زیاد در محیط و یا ایجاد گرما در خود سیستم‌ موجب‌ خرابی‌ کشویی‌ و قطعه‌آببندی‌ شیرها و سیلندرها و کاسه‌ نمد و رینگها شده‌ و در نتیجه‌ عمل‌ آببندی‌ را مختل‌ و مدار را از کارمی‌اندازد که‌ عامل‌ ایجاد حرارت‌ باید شناسایی‌ و با روشهای‌ اصولی‌ برطرف‌ گردد.

-3 استفاده‌ نادرست‌: یکی‌ دیگر از عوامل‌ مهم‌ ایرادهای‌ مدار هیدرولیک‌ و پنوماتیک‌ استفاده‌ نادرست‌از قطعات‌ می‌باشد مانند انتخاب‌ نادرست‌ اجزاء بدون‌ توجه‌ به‌ ظرفیت‌ و مقاومت‌ و با شرایط کار که‌ این‌اشکالات‌ معمولا به‌ دلیل‌ عدم‌ شناخت‌ کافی‌ از مشخصات‌ قطعات‌ می‌باشد.

-4 انتخاب‌ روغن‌ نادرست‌ در سیستم‌های‌ هیدرولیک‌

که‌ روغن‌ انتخابی‌ برای‌ هر پمپی‌ معمولا توسط سازنده‌ مشخص‌ می‌شود.

اگر روغن‌ انتخابی‌ مناسب‌ با پمپ‌ انتخاب‌ نشود راندمان‌ کار پایین‌ می‌آید.

-5 نصب‌ نادرست‌

نصب‌ نادرست‌ و یا نابجای‌ عناصر سیستمی‌ هیدرولیک‌ و پنوماتیک‌ موجب‌ بروز اشکالات‌ متعددی‌در عملکرد و یا حتی‌ خود سیستم‌ می‌شود که‌ حتمٹ باید قطعات‌ و عناصر با دقت‌ و بطور صحیح‌ نصب‌گردد.

از موارد نصب‌ نادرست‌ عناصر مدارهای‌ هیدرولیک‌ و پنوماتیک‌ می‌توان‌ به‌ موارد زیر اشاره‌ کرد.

-1 نصب‌ وارونه‌ شیرهای‌ کنترل‌ جریان‌

-2 اتصال‌ نادرست‌ شیرهای‌ کنترل‌ جهت‌

-3 نصب‌ دستگاه‌ها بطوریکه‌ تخلیه‌ بخوبی‌ انجام‌ نپذیرد و در خط تخلیه‌ فشار ایجاد گردد

-4 نصب‌ منبع‌ قدرت‌ در فضای‌ بسته‌ و یا محیط گرم‌ و یا محیط غبارآلود

-5 عدم‌ اتصال‌ صحیح‌ دهانه‌های‌ شیرها به‌ خطوط

-6 نصب‌ لوله‌ و اتصالات‌ نامناسب‌ در خط فشار که‌ موجب‌ ایجاد اشکال‌ در سرعت‌ و قدرت‌ و یاموجب‌ ایجاد حرارت‌ می‌شود.

-7 عدم‌ نصب‌ صحیح‌ سیلندرها

سیلندرها باید به‌ روش‌ صحیح‌ نصب‌ شوند بطوریکه‌ فشار ایجاد شده‌ در سیلندر موجب‌ خرابی‌ پایه‌نگهدارنده سیلندر و یا بریدن‌ پیچهای‌ اتصال‌ سیلندر به‌ بدنه‌ دستگاه‌ نشوند.

-8 بستن‌ شیرها در محل‌ نامناسب‌

اگر شیرها در سطح‌ ناهموار نصب‌ شوند پس‌ از سفت‌ نمودن‌ پیچ‌های‌ نگهدارنده‌ شیر اگر در شیر تغییرشکل‌ ایجاد شود موجب‌ بروز اشکالاتی‌ در عملکر شیرها خواهد شد.

-9 شل‌ بودن‌ خطوط لوله‌

اگر خطوط انتقال‌ نیرو مانند لوله‌ها و شیلنگها شل‌ باشد و نشتی‌ داشته‌ باشد موجب‌ ایجاد اختلال‌ درسیستم‌ خواهد شد که‌ این‌ مورد در سیستمهای‌ هیدرولیکی‌ مشکلات‌ زیادی‌ پیش‌ می‌آورد.

-10 عدم‌ مراقبت‌ صحیح‌ از میل‌ پیستون‌ و جمع‌ شدن‌ گرد و غبار در محیطهای‌ آلوده‌ روی‌ میل‌پیستون‌ باعث‌ خرابی‌ قطعات‌ آببندی‌ و ایجاد اختلال‌ در عملکرد سیلندرها خواهد شد.

-11 همراستا نبودن‌ میل‌ پیستون‌ در سیلندرها که‌ موجب‌ ایجاد خمش‌ در میل‌ پیستون‌ و یا ایجادخراش‌ در جداره‌ داخلی‌ سیلندر و یا شکستن‌ یاتاقانها و عملکرد نادرست‌ سیلندر خواهد شد.

-12 نشتی‌ - نشت‌ هوا یا روغن‌ در مدارهای‌ هیدرولیک‌ و پنوماتیک‌ مشکلات‌ زیادی‌ را به‌ بار می‌آوردکه‌ این‌ مورد در مدارهای‌ هیدرولیکی‌ علاوه‌ بر ایجاد اختلال‌ در سیستم‌ خطرات‌ دیگری‌مانند لیز بودن‌سطح‌ کارگاه‌ و احتمال‌ سرخوردن‌ کارگر و خطر آتش‌سوزی‌ را در پی‌ دارد که‌ این‌ مورد نیز باید بروش‌صحیح‌ بی‌طرف‌ گردد. یکی‌ دیگر از عوامل‌ مهم‌ در ایجاد اشکال‌ در سیستم‌های‌ هیدرولیک‌ وپنوماتیک‌ عدم‌ نگهداری‌ صحیح‌ می‌باشد.

که‌ عناصر و دستگاه‌های‌ مدار در دوره‌های‌ مشخص‌ باید سرویس‌ و بازدید گردند در سیستم‌ پنوماتیک‌روغندانها باید مرتب‌ با روغن‌ مناسب‌ پر شوند و صافیها در فواصل‌ منظم‌ و مشخص‌ تمیز گردند وقطعات‌ آببندی‌ شیرها و سیلندرها برای‌ کارکرد خوب‌ باید در فواصل‌ مشخص‌ تعویض‌ گردند.

و در سیستم‌ هیدرولیک‌ روغن‌ باید در فواصل‌ مشخص‌ تعویض‌ گردد و پس‌ از تخلیه‌ روغن‌ کهنه‌ کلیه‌سیستم‌ نظافت‌ و سرویس‌ گردد و قطعات‌ آببندی‌ فرسوده‌ تعویض‌ و نشتی‌های‌ مدار رفع‌ گردد و پس‌روغن‌ مناسب‌ انتخاب‌ و به‌ روش‌ صحیح‌ در مخزن‌ ریخته‌ شود.

برای‌ بالا بردن‌ طول‌ عمر قطعات‌ و عناصر

مدارهای‌ هیدرولیکی‌ باید محیط را پاکیزه‌ نگه‌ داشته‌ و برنامه‌ سرویس‌ بطور منظم‌ انجام‌ بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.